Sunday 13 November 2016

Alisa (Part 5)

PART - 5

"Baiklah, hari ini keputusan peperiksaan sudah keluar. Dan saya cukup kesal dengan keputusan peperiksaan semua orang." Semua pelajar di kelas tunduk sayu dan hampa dengan apa yang dikatakan oleh guru kelas mereka.

"Akan tetapi... Saya kagum dengan keputusan Faiz. Dia telah mendapat kedudukan nombor satu di dalam kelas. Faiz telah lulus kesemua subject dengan cemerlang. Tahniah Faiz." Pujian itu di susuli dengan tepukan tangan sekelas. Faiz juga merasa sangat gembira dan bangga walaupun dia tahu itu semua adalah kerja jahat yang dibantu oleh Alisa.

                                                                         ***
Seperti biasa, waktu pulang ke sekolah Faiz dan Alisa akan berjalan bersama menuju pulang ke rumah. Faiz berjalan dengan penuh senyuman kebanggaan. Alisa pula gembira dengan tiga kon aiskrim yang dijamahnya tidak henti-henti.

"Terima kasih lah Alisa. Kalau bukan sebab kau, mesti aku tak famous macam sekarang." sambil memegang bahu Alisa dan melemparkan senyuman yang lebar hingga ke pipi.

"Sama-sama. Asalkan ada aiskrim untuk aku." matanya tidak memandang ke wajah Faiz. Hanya memandang tepat ke hadapan sambil tersenyum sinis.

"Alisa..."

"Ye Faiz, kenapa?"

"Aku masih nak tahu kenapa kau selalu ikut aku balik rumah?"

"Aku nak bagitahu kau rahsia." sambil anak matanya menjeling ke kiri.

"Rahsia apa?"

"Aku ni Ultraman. Berapa kali aku nak ulang?"

"Alisa." Wajah Faiz menjadi serius. Kali ini dia tidak menghiraukan lagi gurauan dari Alisa. Dia memandang ke wajah Alisa dengan wajah yang sangat ketat.

"Aku... Aku..." Alisa menjadi runsing. Dia tidak tahu bagaimana untuk memulakan percakapanya.

"Jujurlah Alisa. Kau suka aku kan?"

"Eh! Cantik sikit... Aku..." Disangkakan Faiz sangaja mengusik dirinya. Ayat Alisa tergantung selepas dia melihat wajah yang sangat serius dari Faiz.

"Aku... Aku... Aku tak suka kau lah!"

"Tak payah nak tipu aku lagi Alisa. Aku dah tahu dah. Masa exam hari tu aku curi-curi buka beg sekolah kau. Aku nampak satu buku warna hijau tua. Entah macam mana firasat aku tinggi mengatakan ada yang tak kena dengan buku tu. Bila aku bukak buku tu, Aku jumpa banyak gambar aku. Bukak muka surat sebelah penuh dengan tulisan "I love Faiz". Semuanya dah terbongkar. Baik kau mengaku cepat. Kalau tak, aku taknak beli aiskrim untuk kau lagi." Faiz melontarkan senyuman yang jahat sambil matanya menenung tajam ke wajah wanita comel itu.

"Ma... Mana ada... Alaahhhh!!" Alisa terus memandang ke bawah. Wajahnya merah menyala dan tidak menoleh langsung ke arah Faiz.

"Mengaku cepat! Semuanya dah kantoi!"

"Okay... Okay... Memang dah lama sebenarnya aku..." Alisa memperlahankan suaranya. "Suka kau." Sambil menoleh kebahagian kiri tidak mahu memandang Faiz. Malu dengan apa yang sudah terbongkar.

"Hahaha... kan bagus mengaku macam ni." Faiz ketawa kecil melihat gelagat Alisa yang comel dengan gayanya yang kemalu-maluan itu.

"So... Nak buat macam mana." Percakapan Alisa perlahan kerana masih lagi malu dengan Faiz. Wajah Faiz langsung tidak di tatap.

"Macam mana kalau aku cakap.... Aku pun suka kau."

Perjalanan mereka terhenti seketika. Ayat yang dilontarkan Faiz itu membuatkan jantung Alisa menjadi gila. Wajah Alisa yang comel itu makin bertambah merah menyala. Dia memandang tepat ke wajah Faiz. Tidak menyangka situasi ini akan terjadi.

"Okay.. le... le.... lepas tu apa?" Sambil memandang kembali ke bawah. Mata Alisa berkaca. Perasaannya sebak dan tidak pasti sama ada dia gembira ataupun sedih.

"Lepas tu? Lepas tu lepas bila? Kalau lepas sekolah, Kita kahwin lah, apa lagi." ayat itu dilontarkan dengan senyuman sinis Faiz.

"Haahhhh... Aku... Ak... Aku... kena balik cepat! Mak aku masak dekat rumah! Nanti makanan sejuk. Bye!" Alisa membuka seribu langkah yang laju setelah alasan seperti itu keluar dari mulutnya. Wajahnya masih merah sambil berlari termengah-mengah meninggalkan Faiz berseorangan.

'Hahaha.. Senang je nak ayat perempuan macam ni. Alisa memang berguna. Nanti lulus lah semua exam aku... hahaha." rupanya ada udang di sebalik batu. Faiz mahu menggunakan Alisa sebagai permainanya dalam mengatur masa hadapan.

Jahat betul si Faiz ni...

Part - 6 : Klik sini

No comments:

Post a Comment

Tags

Video of the Day